حرف تلخ

من نویسنده خوبی نیستم ولی .....

سفر به اوکراین
نویسنده : علیرضا - ساعت ٩:٥۸ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢٩ شهریور ۱۳۸٩

من به همراه جمعی ١٩ نفره برای تعطیلات تابستانی سفر ١ هفته ای به اکراین شهر کیف داشتیم.(جای شما خالی) قبل از سفر من هرچی درباره اکراین سرچ کردم جز اطلاعاتی کلی درباره جمعیت و... ندیدم واسه همین ترجیح دادم در بازگشت به ایران  شرح این سفر رو بنویسم تا اگر کسی میخواست بره از تجربیاتم بتونه استفاده کنه!

اولین نکته در سفر به اوکراین اینه که شما باید ویزا بگیرید و برای گرفتن ویزا هم ما با مشکل رو به رو شدیم بصورتی که توری که مسئولیت گرفتن ویزا رو داشت ١روز قبل پرواز در تماسی اعلام کرد خبری از ویزا نیست و به اصطلاح خودشون ویزاتون در نیومده پس خیلی روی سفارت اوکراین و قول اژانس های هوایی حساب نکنین! این اتفاق باعث شد پرواز ما از دوشنبه به جمعه تغییر کند که خودش هم دردسرهای خودشو از جمله برای گرفتن مرخصی و... داشت.

نکته بعدی انتخاب نوع پروازه.این که با پرواز  UM (هواپیمایی خود اوکراین) برید یا کاسپین؟ ما با پروازه خوده اوکراین رفتیم.هواپیمای قدیمی اولین نکته ی قابل توجه بود!هواپیمای MD قدیمی و کوچک با فاصله صندلی های غیره استاندارد و مهماندارهای بدون روسری حتی داخل فرودگاه امام خمینی با پافشاری روی این که حتما روسی حرف بزنن سرو مشروبات الکلی و غذایی بد مزه که مطمئنا با ذائقه ما ایرانیها نمی خوند  تفاوتهای این این پرواز با پروازه کاسپین بود منم به شخصه پروازه کاسپین رو پیشنهاد میکنم که حداقل زبان مهماندارها رو بفهمیم!

بعد از پشت سر گذاشتن پرواز 3:30 دقیقه ای به کیف پایتخت اوکراین رسیدیم.هوا بر عکس تهران سرد بود به شکلی که ما مجبور شدیم کاپشن تن کنیم.به همراه لیدر به سمت هتل رفتیم پس از سپری کردن روز و در اوردن خستگی پرواز ناهاری سبک خوردیم و بعد از گشت زدن در شهر به هتل بازگشتیم.نکته قابل توجه خانمهای زیبای این کشور بود.مشروبات الکلی با قیمت ارزان و با فراوانی در شهر وجود داشت. نکته بعدی این که 90 درصد مردم شهر زبان بلد نبودند!

غذا بسیار ارزان بود به شکلی که هر پرس ساندویچ مکدونالدز با سیب زمینی و نوشابه جمعا 3000 تومان بود .غذای محلی خود اوکراینیها هم معمولا گوشت خوک بود و اصلا اشتها اور نبود.نکته بعدی این که شما میتوانین جای هتل یک سوئیت بزرگ و مجهز با قیمت ارزان تر و در مرکز شهر کرایه کنین.اپارتمانهایی با امکاناتی مثل ماکروفر و لباس شویی و... که واقعا بهتر از هتل بود.پس نکته دیگر که من پیشنهاد میکنم اینه که جای هتل با فاصله دور از شهر یک اپارتمان اجاره کنین البته اگر تعدادتون بیشتر از ٣نفره!

خیابان اصلی شهر با نام خرشاتیک دارای انواع مارکهای معتبر لباس دنیا با قیمتهای باور نکردنی از لحاض گرانی بود! ما در مغازه نمایندگی گوچی پالتوی پوستی را به قیمت 23 میلیون تومان دیدیم که شگفت انگیزبود.در مجموع این کشور به درد خرید لباس نمیخوره ولی لوازم برقی و خانگی و ارایشی نسبت به ایران ارزان تر بود.

اگرمیخواین از همه ی مارکهای معتبر دنیا ماشین ببینین اوکراین بهترین کشور است! از ماتیز و MVM  گرفته تا زانتیا و سمند و 206 صندوقدار و بی صندوق و 405 تا  همر و اودی و بنز و بی ام و و بنتلی وجگوار و... می تونید توی این کشور ببینین به حدی که سرتون درد میگیره!

اخره هفته اوکراینی ها هم حال و هوای خاص خود را داشت.برگزاری کنسرت زنده در خیابان اصلی شهر و سرو مشروب و نورافشانی بدون داشتن بهانه ای منتقی نشان دهنده توجه دولت به روحیه جوانان داشت.

انواع دیسگو و کلوپهای مختلف در شهر مملو ازجمعیت بود .تعداد انسانهای مست در خیابان بعد  از ساعت  11 شب بسیار زیاد بود ولی انها هم بسیار بی ازار بودند به شکلی که ما دخترهایی تنها ساعت 2  شب دیدیم که کاملا راحت و در امنیت در حال گشت در شهر بودند.

اگردر شهر گشت میزنید حتما پاسپورت همراه داشته باشید چون پلیس در گشت شهر حتما  چک میکند و اگر همراه نداشته باشید باید یا زندان بروید یا با یک رشوه ی 200 دلاری از شر پلیس راحت بشید.این یعنی این که بسیار راحت و با صراحت پلیس اوکراین رشوه میگیرد!

اگر با خانواده سفر میکنین و خانواده ی مذهبی و سنتی هم دارید سعی کنین در تابستان به اوکراین نروید چون مردم شهر اصلا طاقت گرما رو ندارن و احتمال این که بدون لباس بیان توی خیابون زیاده! در ضمن توی خیابونم خیلی به اطرافتون توجه نکنین چون احتمالا پسر و دختر هایی رو می بینین که در حال بوسیدن هم هستن که این مسئله واسه خوده اوکراینی ها ساده و حل شده بود ولی برای ما یکم عجیب !

طبیعت بکره این شهر هم بسیار قابل توجه.رد شدن رود دنپر از وسط شهر که همون رود دانوب معروفه و با رسیدن به کیف به دنپر تغییر نام میده باعث شده این شهر بسیار سبز و دیدنی است.من فکر نکنم داخل هیچ شهری در دنیا بتونین سنجابهای کوچک و خوشگل معروف داخل کارتنهای زمان بچه گیها رو ببینین ولی در کیف ما 2تا دیدیم! کفتر چاهی ها هم مثل گربه ها در تهران که دیگر از ادمها نمیترسن بسیار راحت در کنار پای شما  حرکت می کنن و حتی ممکنه به کفشاتونم نوک بزنن!

نکته مهم دیگر این که موقع عبور از خیابان حتما از خط عابر پیاده رد بشین وگر نه پلیس اجازه دارد شما رو ٢٠ دلار جریمه کند.ازادی بیان نکته مهمی بود که به چشم می خورد به شکلی که ما در ١ هفته اقامت در این کشور بیش از ۵ تجمع اعتراضی به مسایل مختلف دیدیم که از باتوم و لباس شخصی و... خبری نبود!!!! تازه کسی هم نبود بهشون بگه شما خش و خاشاکید!!

پیشنهاد بعدی من اینه که حتما یک سر با کشتی به داخل رود دنپر بزنین اجاب انگیز و زیباست.مسئله جالب دیگه این کشور این بود که مردم شدیدا به حیوانات توجه میکردند به شکلی که یا همه ١ سگ داشتن یا حتی اگر سگ ولگردی رو می دیدن در اغوش میگرفتن!!!!!!

مجموعا من این کشور رو کشوری درحال پیشرفت میدیدم که از با توجه به برگزاری یورو ٢٠١٢ (جام ملت های اروپا در سال ٢٠١٢) دراین کشور احتمالا بهتر هم بشه.پس پیشنهاد میکنم اگر قصد سفر به این کشور رو داشتید یکم عقب بندازید تا ٣ سال دیگر که شاید مردمش انگلیسی یاد بگیرن!